Pas sinds een week verblijf ik in het zonnige Portugal en de eerste irritatie is er al. Ik ben fan van Lissabon geworden maar de Portugese obers hebben bij mij het erger-je-kapot-level al bereikt.
Ik werk in Nederland zelf in de horeca en weet
dus dat je goed moet kunnen acteren om een goede gastvrouw te zijn. Het viel me
al snel op dat het werken in de horeca hier, in Portugal, heel anders is. De
werkstijlen die wij in Nederland hanteren door altijd vriendelijk te zijn, te
lachen en door gasten op hun wenken te bedienen is hier ver te zoeken.
Buiten op straat staan de Portugese obers
allemaal op een rij, op zoek naar nieuwe slachtoffers. Op het moment dat je
voorbij loopt zijn ze vriendelijk, spreken ze je enthousiast aan en doen ze er
alles aan om je binnen te krijgen. Zodra je binnen bent is er van dat
enthousiasme en de gastvrijheid niets meer te zien.
Een paar dagen terug ging ik uiteten met een
paar vrienden. Al snel werden we ergens op een irritante maar toch ook wel
leuke manier naar binnen gepraat en toen begon de ellende. Ze zetten allemaal
lekkere hapjes voor je neus zonder iets te zeggen maar voor die hapjes dien je
later wel een flink bedrag te betalen. Dan pas komt de menukaart en kun je gaan
kiezen wat je wil je gaan eten. Met een kreun en een zucht wordt deze zowat op
tafel gegooid. Als je op dat moment dorst hebt heb je dikke pech want of je
iets te drinken wil wordt niet gevraagd. Bij het bestellen van ons eten
bestelde wij dus ook iets te drinken, dat drinken werd later van een afstandje
aangegeven terwijl de, niet echt vriendelijke, ober met iemand anders staat te
praten. Hij stak z’n hand uit met twee glazen bier en bewoog deze op en neer
alsof hij aan wilde geven dat we op moesten schieten met het bier aan te
pakken. Heel apart als je de gastvrije obers van Nederland gewend bent.
Het eten is gelukkig wel heel lekker en dat
maakt een hoop goed. Na het eten komt de echte ellende pas, wanneer je wilt
betalen. Pas op dat moment gaan de Portugese obers acteren en zetten ze een
soort act op. Wij moesten 32 euro betalen en gaven 40 euro. De ober vroeg of de
rest fooi was en wij zeiden van niet. De service was nou niet echt goed te
noemen dus die fooi kunnen ze wel vergeten. Ze namen de 40 euro mee en kwamen
vervolgens niet meer terug met het wisselgeld. Dat is hun act, hun manier van
acteren in de horeca. Ze doen net alsof ze het vergeten zijn, in de hoop dat je
het erbij laat zitten en gewoon aanloopt. Maar wij Hollanders zijn gierig en
wij willen gewoon ons geld terug. Wanneer je het wil vragen doet de ober net
alsof hij het heel druk heeft en je niet ziet, maar wij laten het daar
natuurlijk niet bij zitten.
Na een dikke 20 minuten kregen we uiteindelijk
toch ons geld terug en met een diepe zucht werd het wisselgeld op onze tafel gegooid.
Het is gewoon een soort van oplichten. Ze proberen extra geld te verdienen door
een act op te zetten. Helaas Portugese obers, wij trappen er niet in.